Leonie

Er was eens een kapster die kon toveren…

By juli 20, 2020 No Comments

Elke dag dat wij in de salon staan en ons geweldige beroep mogen uitoefenen krijgen wij diverse wensen van klanten. De ene wat realistischer dan de ander. Dat wij salonproffesionals alles voor elkaar kunnen krijgen bij eenieder klinkt natuurlijk als een sprookje, en dat is het natuurlijk ook. Jullie kennen het waarschijnlijk allemaal, je ziet het prachtige kapsel of kleuring van je buurvrouw, collega, vriendin of op Pinterest of andere socialmediaplatformen. Als dat bij jou in de smaak valt, maakt dat vele emoties los. Jij wilt dit ook! Precies net als degene bij wie jij dit gezien hebt. Voor mij is het dan de uitdaging om de klant tevreden te stellen daar doen wij dan ook alles aan, wel moet ik realistisch blijven en kijken of de wensen en behoeftes van de klant passen binnen haar haartype en structuur.

Als eerste kijk ik uiteraard naar het voorbeeld wat de klant bij zich heeft. Voorheen waren dit uitgeknipte foto’s uit tijdschriften, tegenwoordig laten ze dit zien op hun telefoon. Dan is het mijn taak om erachter te komen of mijn klant precies die coupe of kleur wenst, of dat het meer een basisidee is met eventuele aanpassingen. Vervolgens kijk ik naar het haar van de klant. In het geval voor een nieuwe coupe is het belangrijk om te kijken naar de structuur van het haar, de manier hoe het haar valt en natuurlijk de dikte van het haar. Dit allemaal om te kijken dat we dit resultaat kunnen realiseren.

In het geval van een kleuring kijk ik naar de kwaliteit van het haar, het eventuele grijspercentage en of er al een kleuring in het haar zit. Dit is heel belangrijk voor het uiteindelijke resultaat. Vaak is het zo dat de foto’s die klanten laten zien bewerkt zijn. Daardoor lijken de kleuren warmer of juist assiger dan ze in werkelijkheid zijn. Dan is het aan mij om met goed en realistisch advies zo dicht mogelijk bij de wens van de klant te komen. Na het opstellen van een kleurplan, geef ik de klant een prijsindicatie van wat het gaat kosten. Dat is omdat het niet prettig is voor de klant om bij de kassa voor verassingen te staan. De indicatie die wij geven is heel erg nauwkeurig; het kan er af en toe een klein beetje van afwijken omdat het haar en de kleur niet altijd doet wat wij willen door evt. medicatie die de klant gebruikt etc. in 9 van de 10 gevallen is de prijsindicatie accuraat.

Na het plan opgesteld te hebben, de prijsindicatie te hebben voorgelegd kan ik lekker aan de slag met het gene wat ik fantastisch vind om te doen. Wij krijgen laatste tijden veel vraag naar kleuringen met veel highlights in as-tinten. Mooie as-tinten bereik je niet alleen met het zetten van highlights daar zijn ook vaak toners voor nodig. Toners bieden net even de exclusievere tint aan de highlights.

Denk hierbij aan as, zilver tinten of pasteltinten. Dit is een proces wat best wat tijd in beslag neemt.

Eerst zetten wij de highlights in, vervolgt door gemiddeld zo een 120 folies. Na de inwerktijd wordt het haar uitgespoeld en wordt de toner op droog of handdoek droog haar ingezet. Na het uitspoelen van de toner kan het haar gedroogd en gestyled worden naar de wens van de klant. Bij het knippen en stijlen van het haar wordt er rekening gehouden met de vorm van het gezicht, structuur en dikte van het haar, en eventueel het vorig geknipte model. Als jij hiervoor alles hebt laten knippen in laagjes, kunnen we het niet direct knippen op 1 lengte.

Na dit alles uitgevoerd te hebben zit de behandeling erop. Het voelt voor mij pas geslaagd als we zien dat de klant gelukkig is met het resultaat. Als de klant de salon verlaat met een big smile voelt dat toch wel magisch voor mij. Eigenlijk kunnen wij dus toch wel een beetje toveren, vind je niet…? Heeft u behoefte aan een nieuwe kleuring, of een metamorfose? Neem eens een kijkje op onze website, Instagram of Facebook voor inspiratie en laat je verassen door een van onze kleurspecialisten. Graag zien we jou bij ons in de salon.

 

Liefs Leonie

Reserveer direct